poniedziałek, 4 lutego 2013

TORT rocznicowy


Nadeszła 10 rocznica mojej szwagierki i jej męża:)
Impreza była naprawdę udana. Jedzenie, śmiechy i tańce. Nogi mnie dwa dni bolały:)
Trzeba było się na tę okazję wysilić i postanowiłam, że tort przygotuję sama. Zainspirowałam się biszkoptem tutaj. Mój niestety był mały bo zapomniałam zwiększyć ilość składników na swoją blachę. W przepisie jest na 20 cm a moja ma 30 cm. Dał się jednak przekroić na pół. Był jednak płaski. I upiekłam jeszcze jednego po prostu niskiego. Miałam już trzy "rzucane placki" ... Wiem, że to dziwne. Z kim nie rozmawiam to wszyscy się dziwią jak można rzucać biszkoptem.... Ale w podanym linku tak właśnie było i biszkopt był udany co wynika ze zdjęć i komentarzy. Namęczyłam się ogólnie, ale smak był tego warty. Czego się nie robi dla przyjaciół:)

Składniki na biszkopt do tortownicy 20 - 22 cm:
  • 6 jajek
  • 3/4 szklanki cukru
  • szklanka mąki pszennej
  • 1/4 szklanki mąki ziemniaczanej

Białka oddzielić od żółtek, ubić na sztywną pianę. Pod koniec ubijania stopniowo dodawać cukier, dalej ubijając i żółtka, nadal ubijając. Mąki wymieszać i delikatnie wmieszać do ciasta (na bardzo wolnych obrotach miksera). Słyszałam, że sekret udanego biszkopta tkwi w mieszaniu powoli i stale w jednym kierunku....
Tortownicę o średnicy 20 - 22 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Boków formy niczym nie smarować, papierem wykładamy tylko dno. Wyłożyć ciasto. Piec w temperaturze 160 - 170ºC około 30 - 40 minut. 
Gorące ciasto wyjąć z piekarnika, z wysokości około 60 cm opuścić je (w formie) na podłogę. Odstawić do uchylonego piekarnika do ostygnięcia. Całkowicie wystudzić. Przekroić na 3 - 4 blaty.
Uwaga: boki biszkoptu oddzielać nożykiem od formy dopiero jak biszkopt będzie  wystudzony.
Jak wspomniałam wcześniej na większą blachę trzeba te składniki zwiększyć.


Masa
  • 700 ml śmietany 30% (lub 36%)
  • 3 łyżki cukru pudru
  • 250g serka mascarpone
  • puszka brzoskwiń (mogą to być też inne owoce np wiśnie)

Brzoskwinie pokroić i odsączyć.
Śmietanę ubić na sztywno z cukrem pudrem, dodać mascarpone (dalej ubijać) i brzoskwinie.
Gotową masą przekładamy tylko dwa biszkopty a wierzchni biszkopt i boki szykujemy masę maślaną ponieważ ona nadaje się pod masę cukrową.


Masa maślana
  • 2 jajka
  • 0,5 szklanki cukru
  • 1 kostka masła
  • 2 łyżki ekstraktu waniliowego (lub opakowanie cukru waniliowego)
  • sok z cytryny (z ok. połowy)

Jajka ubić z cukrem, ekstarktem waniliowym w kąpieli wodnej do białości. Ostudzić. Masło utrzeć na puch, dodać sok z cytryny, a następne dodawać powoli po jednej łyżce masę jajeczną.
Masą maślaną wysmarować tort.
Na to położyć równomiernie masę cukrową. Gdybym położyła masę na krem z bitej śmietany to masa zaczęła by się rozpuszczać.


Masa cukrowa
  • ok.300 g cukru pudru
  • 50 g glukozy w proszku
  • 2 łyżeczki żelatyny
  • 50 ml wody

Żelatynę rozpuścić w gorącej wodzie. Przestudzić. Postawić naczynie z rozpuszczoną żelatyną na gazie i dodać glukozę. Poczekać, aż glukoza się rozpuści (nie gotować).
Kiedy syrop przestygnie, dodać kilka kropel olejku migdałowego i stopniowo dosypywać przesiany cukier puder ciągle mieszając, aż masa będzie jak plastelina, ale nie będzie kleić się do rąk.
Blat lekko posypać mąką ziemniaczaną i wałkować masę. Ostrożnie przenieść na tort. Odciąć niepotrzebną masę.
Do dekoracji wykorzystałam pisaki spożywcze- żelowe i z rozpuszczonej czekolady zrobiłam cyferki na wykałaczkach:)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Durszlak.pl